civilszámadó
A nyugodt alvás záloga

Szakértők válaszolnak

Tegye fel kérdését szakértőinknek, vagy tekintse meg a már megválaszolt kérdéseket.

Gyors Tipp

A szervezet adataiban történt változásokat, a változás bekövetkezésének napján jelezni kell az APEH felé!

események

fontos események

10 éve a civil szféra szolgálatában!

Egyesületünk, az Ifjúsági Unió Szekszárd már a kezdetektől indíttatást érzett arra, hogy a kisközösségek támogatásában oroszlánrészt vállaljon. Megalakulásunkkor még csak elvi szinten foglalkoztunk a gondolattal, aztán vezetőink, tagjaink, önkénteseink tudásának és tapasztalatának köszönhetően egyre inkább a gyakorlati segítségnyújtás felé vettük az irányt.

2003-ban a Nemzeti Civil Alapprogram indításakor kapcsolódtunk be igazán a civil szervezetek fejlesztési programjainak vérkeringésébe. NCA külső tanácsadójaként korán rá kellett döbbennünk, hogy a civil szervezetek jelentős részénél óriási problémát okoz a legalapvetőbb törvényi követelmények betartása. Komoly gondok mutatkoztak elsősorban a szervezetek működéséről hiteles képet adó beszámolók összeállításában.

A fájó negatív tapasztalatokból kiindulva határoztuk el, hogy Egyesületünk – hagyományos sportszakosztályai mellett – egy „civil divíziót” is életre kelt. 2004-ben indítottuk útjára a kifejezetten a civil szféra támogatását, megerősítését, fejlesztését célul kitűző Civil SzámAdó Szolgálat ot.

A Szolgálat munkája már a kezdeteknél kettős volt: egyrész ingyenes szolgáltatásokkal (a Tolna Megyei Civil Szolgáltató Központon keresztül, telefonon, internetes fórumon és Nemzeti Civil Alapprogram tájékoztatókon), másrészt jóval a piaci ár alatt kínált komplex SzámAdó szolgáltatással (könyvelés, adózás, bérszámfejtés szerződött ügyfeleink részére).
2005-től a minőségi munkavégzést segíti, a szerteágazó tevékenységek közötti eligazodást, és a szervezet átláthatóságát PQASSO minőségirányítási rendszer biztosítja.

A 2005. október 1-én hatályba lépett „önkéntes” törvényt , a régióban szinte elsők között dolgoztuk fel, és szabtuk egyesületünkre. Teljes bevezetését egyesületünknél 2006. április 1-re határoztuk meg. Az önkéntességet ezen aspektusból is folyamatosan figyelemmel kísérjük, törvényi változások követjük, közzétesszük, valamint jól használható iratminta, nyomtatvány-rendszert dolgoztunk ki, mely jelenleg is bárki számára elérhető itt, honlapunkon.

Az indulást követő években folyamatosan fejlesztettük szolgáltatásainkat és maga a Szolgálat is növekedési pályára állt. Évente átlagosan 20 új, szerződött ügyfél kapcsolódott hozzánk. Jelenleg – 2014-ben – közel 100 kisebb-nagyobb civil szervezet számára végzünk klasszikus könyvelési szolgáltatást, közel sem klasszikus keretek között. Fontos számunkra, hogy ügyfeleink részére Szolgálatunk több legyen, mint egy átlagos könyvelő iroda. Szívesen segítünk a könyvelésen kívül is ügyfeleinknek: jogi, pályázati tanácsadással, illetve akár díjmentes képzésekkel. Szolgálatunk munkájának elismerését és országos ismertségét jelzi, hogy mára Tolna, Baranya, Somogy, Bács-Kiskun, Fejér, Pest megyéből egyaránt vannak ügyfeleink. 2007-ben megfogalmazódott a gondolat, hogy Pécsett is irodát nyitunk. Erre megtaláltuk partnerünket, a pécsi Ifjúsági Unió és lelkes önkéntesei személyében, kikkel elindítottunk egy kis létszámú ügyfélkört, mely ma napig megtartottunk.

Az elmúlt 10 évben ügyfélkörünkön kívül is jelentős mértékben segítettük a megye, régió civil szervezeteinek működését. Természetesen ahhoz, hogy igazán hatékonyak legyünk, először a „kinek?, mit?, hogyan?” kérdésekre kellett választ találjunk. Éppen ezért a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával és a Civil Társadalom Fejlődéséért Alapítvány szakmai segítségével, a 2005-2006-os időszakban elindítottuk a „Tolna megyei Civil Szervezetek Törvényességi Megfelelése” című hiánypótló kutatásunkat. A 300-as reprezentatív minta kutatásának eredményeként sajnos ismét azzal szembesültünk, hogy a „civilek” közel 60 %-a nem felel meg az adminisztratív (és nem a szakmai!!) működés törvényi előírásainak. Rá kellett döbbennünk arra is, hogy nem a hajlandósággal van probléma, hanem az információ-, változások követésének hiányával.

KlubA kutatás eredményéből kiindulva kettőzött erőfeszítéssel láttunk hozzá a szektor fejlesztéshez: 2006-ban alakult meg Civilvezetők Klubja projektünk, mely kezdetben közösségformáló, érdekérvényesítő szerepet hivatott betölteni. Jellege kötetlen, nem szolgáltatás, inkább egy olyan nem formális összetartozás, amelyben a csatlakozó civil vezetők egymást segítve igyekeznek segítséget, kapaszkodókat találni a felmerül problémák megoldásához, vagy azok elkerüléséhez. Fóruma a „különcök” – mint civil vezetők – gondolatainak, örömének, büszkeségének és néha bánatának is. Klubfoglalkozások, fórumok alatt folyamatosan szondáztuk a résztvevőket, milyen gyakorlati segítségre van szükségük annak érdekében, hogy megfeleljenek a jogszabályok, pályázatok által támasztott követelményeknek. Illetve ezen túlmutatóan, milyen lehetőségeket látnak a szervezet fejlődése terén. Klubnapjainkat – kis szünetekkel - a mai napig megtartjuk: remek lehetőség arra, hogy a résztvevőtől megtudjuk, éppen mely területeken van szüksége egy „átlag” civilnek segítségre, mely jogszabályi változások, újítások, azok melyekbe mélyebben bele kell ássuk magunkat. Mondhatjuk tehát, hogy Klubunk egyben az igényfelmérés munkafolyamatát is erősíti.

Hogy teljes legyen az összhang, szerepet vállaltunk a „másik oldalon” is: Önkéntes segítőivé váltunk a Nemzeti Civil Alapprogram Dél-dunántúli Regionális Kollégiumának. Szakértőink felvállalták, hogy segítik a Kollégium pályázatainak bemutatását, és közreműködnek a pályázó civil szervezetek tájékoztatásában, karöltve a régió Civil Szolgáltató Központjaival. Szakmai véleménnyel segítettük a kollégium döntés-előkészítését és a kezelőszerv munkáját is. Szakértőink civil szervezetek könyvelőinek tartanak továbbképzést mind a mai napig.
Mindezek mellett legfontosabb feladatunknak azt tekintettük, hogy ne ködös, nehezen érthető, még nehezebben értelmezhető, sokszor emészthetetlen tájékoztatókkal „tudjuk le” a tudás átadását, hanem olyan módon, ami mindenki számára elérhető, valós, használható segítséget ad. Arra is külön hangsúlyt helyeztünk, hogy lehetőleg az alapoknál kezdjünk mindent, vagyis akár egy „újonc” civil önkéntes számára is hasznos legyen.

CÜKOktatási arzenálunk egyik legerősebb fegyvere, a 2007-ben indult Civilügyintéző képzéssorozatunk. Általában kétszer kétnapos képzéseink során 15-20 hallgató oldott légkörben, interaktív módszerekkel sajátíthatják el a legfrissebb jogszabályi előírásokat és kapnak kézzelfogható segítségek gyakorlatilag minden olyan területen, melyet egy civil szervezet napi működése érinthet (jog, ügyvitel, önkéntesség, pénzügyek, könyvelés, adományozás, minőségügyi, stb.) A képzéshez saját(os) 200 oldalas oktatási segédletet állítottunk össze, melyet a résztvevők hazavihetnek, feltehetik a polcra és ha szükség van rá, azonnal kéznél van. Büszkén mondhatjuk, hogy egyik partnerünknél lefolytatott igen magas szintű ellenőrzés során, az ellenőrök átolvasták tananyagunkat és elismeréssel szóltak róla! Természetesen a segédletet, illetve a tematikát az aktuális változásokhoz, illetve egyedi igényekhez igazítjuk.
Képzett oktatóink, trénereink révén más, specifikációs területen is folyamatosan tartunk képzéseket: Szakértőink civil szervezetek könyvelőinek tartanak továbbképzést mind a mai napig, adományszervezési képzési programokat indítunk, trénerképzést tartunk.
Képzéseink során, az elmúlt 8 évben, 42 különböző képzésünkön, közel 660 hallgató vett részt.

konfSzolgálatunk időközben egy újabb projekttel gyarapodott: 2008-ban létre hoztuk a CivilSegéd programot, melynek a lényege, hogy felkészült, naprakész szakértők bevonásával, magas szintű szolgáltatásokat ajánlunk a régió civil szervezeteinek figyelmébe. A programba a legkülönbözőbb eszközöket vetettük be annak érdekében, hogy minél szélesebb kört tudjunk elérni. Ennek érdekében kötöttünk például partnerségi megállapodásokat a térség különböző városaiban. A program kistérségi szervezéséhez életre keltettük a CivilSegéd Pontokat, melyeket olyan helyi közösségek nyitottak meg, akik a helyi igényeket ismerik és hívószavukra figyelnek az ottani civil szervezetek. Tanácsadó fórumokkal, előadásokkal, konferenciákkal jártuk a régiót, akit nem értünk el személyesen, számukra a technikai összes jelenleg ismert vívmányát életre keltettük, hogy kapcsolatba léphessen velünk: skype on-line tanácsadás, telefonos ügyelet, e-mailes tanácsadás, elektronikus hírlevelek, honlap hírek formájában. A program legutóbbi szakasza 2014. márciusában ért véget, ám tervünk, hogy tovább folytatjuk a megkezdett munkát.
CivilSegéd Programunkhoz szorosan kapcsolódik – mint névadó projekt – egyesületünk első sikeres TÁMOP pályázata is. 2009-ben a Tolna Megyei Civil Szolgáltató Központot akkoriban működtető Mentálhigiénés Egyesülettel közösen 32 tolna megyei civil szervezet komplex szervezetfejlesztést vállaltuk. A projekt során, 18 hónapon keresztül az egyéni fejlesztési terveknek megfelelően „gyúrtuk” a kiválasztott szervezeteket, erősítettük működésüket, igyekeztünk fenntartható, növekedési pályára állítani őket.

Sikeres TÁMOP projekten felbátorodva, saját magunkon próbát végezve új szolgáltatásba vágtuk fejszénket 2009-ben: vállaljuk EU-s pályázatok pénzügyi vezetését. Civil SzámAdó Szolgálatunk könyvelési szolgáltatásánál éreztünk rá arra, hogy ennek az irányvonalnak is lehet létjogosultsága. „Civil” könyvelőként könnyebben tudunk azonosulni a szervezet pályázatoknál felmerülő speciális problémáira, mint egy „hagyományos” könyvelő iroda. Ezen szolgáltatásunkra egyre nagyobb igény mutatkozik, hiszen 2014-ig összesen 550 millió forint támogatás igénylésében vállaltunk/vállalunk szerepet.

2010-től új programok, projektek kialakítására nem vállalkoztunk, számvetést készítettünk és arra az elhatározásra jutottunk, hogy Szolgálatunk kínálata oly sokrétű, hogy új elemek életre keltésébe nem vágunk bele. Célunk egyre inkább a meglévő szolgáltatások folyamatos fejlesztés lett, a szolgáltatásaink mennyisége helyett, minőségükre helyeztük a hangsúlyt.
2012-ben új, nagy kihívással kellett szembenézzünk: civil szervezetek működését és életét nagyban befolyásoló jogszabályok léptek életbe, a meglévők szinte teljesen átalakultak. Ráadásul nem egyszeri változásról volt szó, hanem a folyamat szinte napjainkban is tart. Életbe lépett az új Civil törvény, módosultak a számvitelre, adományozásra, támogatásokra vonatkozó rendeletek, átalakult a Polgári Törvénykönyv. Szakemberek számára is embert próbáló feladat mindezek feldolgozása, a lelkiismeretes civil vezetők többsége pedig szinte egy labirintusban találta magát. Igyekeztünk a lehető leghamarabb, legérthetőbb formában feldolgozni a joganyagokat és minél szélesebb körben közzétenni. Ebben volt segítségünkre a CivilSegéd Program is.

Egyik mottónk a „tökéletességre való törekvés”, jelenleg - 2014-ben - ennek szellemében alakítjuk Szolgálatunk életét. Továbbra is figyeljük a civilek igényeit, szívesen vesszük észrevételeiket, igyekszünk alkalmazkodni minden változáshoz. Bízunk benne, hogy szakértelmünk, tapasztalatunk és persze energiánk kitart még legalább 10 évig.


Copyright (c) Civilszamadó
By Visualnet ----A portál a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával készült.